Toerisme Oostende

Medewerkers in Oostende worden social media wizards

Toen de vraag kwam van Toerisme Oostende om een marketingworkshop te geven, stonden de copains al te popelen om hun kennis te delen. Medewerkers van de stadsdienst, het Filmfestival en dienst Toerisme kwamen samen voor een tweedelige workshop.

Bij de Stad Oostende merkten ze dat de medewerkers meer inzicht nodig hadden om gericht met social media om te gaan. Ze stelden ons de vraag om een workshop te geven, want digitale marketing kan al eens complex worden. Studio Copain kan je marketing uit handen nemen, maar deelt even graag hun kennis zodat je zelf aan de slag kan. In het geval van Oostende lag de focus op social media advertising. Zo maakten de copains van de Oostendse medewerkers intussen heuse Facebook- en Instagramspecialisten.

Interactieve workshop

Voor het eerste deel kwamen we fysiek samen voor een introductie: het hoe en waarom van social media advertising, onderbouwd met cijfers en onderzoek. Zodra we aantoonden dat social media een essentieel onderdeel is van de marketingmix, gingen we over naar het praktische luik:

  • waarom wil je adverteren? 
  • Hoe zet je een Facebookcampagne op? 
  • Hoe bouw je een advertentie op? 
  • Wie zijn je doelgroepen?
  • ...

De deelnemers kregen de Copain trechter uitgelegd en zo de denkwijze aangeleerd hoe een ideale campagne eruitziet. De deelnemers gingen aan de slag met hun eigen campagne terwijl ze de kans hadden om vragen te stellen en ideeën af te toetsen.

Rapportage

Een drietal weken na de interactieve workshop verzamelde iedereen online voor het tweede deel van de workshop. Tijd voor evaluatie. De deelnemers leerden rapporteren en namen heel wat lessen mee naar de toekomst. Zo werden ze helemaal klaargestoomd om zelf campagnes op te zetten.

Positieve feedback

De conclusie? “Het was volledig, het was duidelijk en we zijn blij om te weten hoe marketingbureaus te werk gaan”, klonk het bij de deelnemers. De medewerkers van de verschillende diensten in Oostende pakken nu hun social media marketing gerichter aan, maar besluiten dat ze toch ook graag wat werk uitbesteden aan gespecialiseerde marketeers. Laat maar komen!